Zwrot kosztów kredytu konsumenckiego

Zwrot kosztów kredytu konsumenckiego

Kategoria: Konsument / prawa konsumenta    |    17 Maj 2016 o godz.20:29    |    8 odpowiedzi
Autor: krzysiek
Witam
Mam pytanie odnośnie dzisiejszego stanowiska UKOIK w sprawie zwrotu kosztów poniesionych przez Kredytobiorcę a ich ewentualnym zwrocie po wcześniejszej spłacie. W 2014 r. w BPH wziąłem kredyt na kwotę 68.000 zł na okres 10 lat. Kredyt spłaciłem po roku. Czy mogę dochodzić teraz zwrotu za niewykorzystany okres i ewentualnie jak to zrobić?
ODPOWIEDZ    |    CYTUJ    |    ZGŁOŚ NARUSZENIE
Słowa kluczowe: bank  konsument  splata kredytu  kredyt konsumencki 

Odpowiedzi

Najwyżej oceniona odpowiedź

Autor: Gość1
5
0
Podaję właściwe przepisy Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz.U. 2014.1497) :

?Art. 5 pkt 6. ?całkowity koszt kredytu - wszelkie koszty, które konsument jest zobowiązany ponieść w związku z umową o kredyt, w szczególności:

a) odsetki, opłaty, prowizje, podatki i marże jeżeli są znane kredytodawcy oraz

b) koszty usług dodatkowych w przypadku gdy ich poniesienie jest niezbędne do uzyskania kredytu

- z wyjątkiem kosztów opłat notarialnych ponoszonych przez konsumenta;"

?Art. 48. Konsument ma prawo w każdym czasie do spłaty całości lub części kredytu przed terminem określonym w umowie".

?Art. 49 ust. 1. W przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie, całkowity koszt kredytu ulega obniżeniu o te koszty, które dotyczą okresu, o który skrócono czas obowiązywania umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą.

2. W przypadku spłaty części kredytu przed terminem określonym w umowie, ust. 1 stosuje się odpowiednio".

Rzecznik Finansowy i Prezes UOKiK interpretują art. 49 ust. 1 niniejszej ustawy:

Art. 49 ust. 1 ustawy należy rozumieć w ten sposób, że:

1) w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego następuje obniżenie wszystkich możliwych kosztów takiego kredytu, niezależnie od ich charakteru i niezależnie od tego, kiedy koszty te zostały faktycznie poniesione przez kredytobiorcę.
2) redukcja ta ma charakter proporcjonalny, tj. odnosi się do okresu od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie.

Uważam, że jest możliwość na proporcjonalne obniżenie kosztów kredytu. W pierwszej kolejności należy skontaktować się z bankiem, który udzielił kredytu konsumenckiego (obsługa klienta). w sprawach spornych pozostaje kontakt z Rzecznikiem Finansowym - http://www.rf.gov.pl/kontakt

Pomoc:

http://www.prawnik-online.eu/splaciles-wczesniej-kredyt-nalezy-ci-sie-zwrot-czesci-kosztow,3,5578.html
17-05-2016 21:23    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenie    |    link

Pozostałe odpowiedzi

Autor: Gość1
5
0
Podaję właściwe przepisy Ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz.U. 2014.1497) :

?Art. 5 pkt 6. ?całkowity koszt kredytu - wszelkie koszty, które konsument jest zobowiązany ponieść w związku z umową o kredyt, w szczególności:

a) odsetki, opłaty, prowizje, podatki i marże jeżeli są znane kredytodawcy oraz

b) koszty usług dodatkowych w przypadku gdy ich poniesienie jest niezbędne do uzyskania kredytu

- z wyjątkiem kosztów opłat notarialnych ponoszonych przez konsumenta;"

?Art. 48. Konsument ma prawo w każdym czasie do spłaty całości lub części kredytu przed terminem określonym w umowie".

?Art. 49 ust. 1. W przypadku spłaty całości kredytu przed terminem określonym w umowie, całkowity koszt kredytu ulega obniżeniu o te koszty, które dotyczą okresu, o który skrócono czas obowiązywania umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą.

2. W przypadku spłaty części kredytu przed terminem określonym w umowie, ust. 1 stosuje się odpowiednio".

Rzecznik Finansowy i Prezes UOKiK interpretują art. 49 ust. 1 niniejszej ustawy:

Art. 49 ust. 1 ustawy należy rozumieć w ten sposób, że:

1) w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego następuje obniżenie wszystkich możliwych kosztów takiego kredytu, niezależnie od ich charakteru i niezależnie od tego, kiedy koszty te zostały faktycznie poniesione przez kredytobiorcę.
2) redukcja ta ma charakter proporcjonalny, tj. odnosi się do okresu od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie.

Uważam, że jest możliwość na proporcjonalne obniżenie kosztów kredytu. W pierwszej kolejności należy skontaktować się z bankiem, który udzielił kredytu konsumenckiego (obsługa klienta). w sprawach spornych pozostaje kontakt z Rzecznikiem Finansowym - http://www.rf.gov.pl/kontakt

Pomoc:

http://www.prawnik-online.eu/splaciles-wczesniej-kredyt-nalezy-ci-sie-zwrot-czesci-kosztow,3,5578.html
17-05-2016 21:23    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link
Autor: krzysiek
0
0
Bardzo dziękuje za info dziś byłem w BPH i pani mi powiedziała że to nowy wpis i tylko interpretacja ukoiku i pf. Powolałem się na ustawę z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz.U. 2014.1497) a szczególnie na art 49 :to ją dosłownie zatkało. Poprosiła mnie o wizytę w dniu jutrzejszym a najlepiej kontakt prze infolinie(chyba chce mnie zbyć) Chyba czeka mnie batalia. Jeżeli mogę prosić o więcej wskazówek aby lepiej się przygotować do dalszych rozmów to z góry dziękuję.
18-05-2016 21:24    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link
Autor: Gość1
0
0
krzysiek
Poprosiła mnie o wizytę w dniu jutrzejszym a najlepiej kontakt prze infolinie(chyba chce mnie zbyć) .


Moim zdaniem na infolinii udzielane są ogólne informacje. W omawianym przypadku nie jest Panu potrzebna żadna infolinia tylko kontakt z osoba podejmującą w banku konkretne w banku np. dyrektor, czy kierownik działu obsługi klienta. Dyrektor banku lub jego zastępca mają ustalone godziny przyjęć klientów np. raz w tygodniu w wyznaczonych godzinach. Uważam, że powinien Pan zapisać się w sekretariacie banku na spotkanie z dyrektorem i z nim omówić tę sprawę.

W sprawach spornych polecałabym kontakt z miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumenta. Biura rzeczników zlokalizowane są np. przy Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta. Porady prawne udzielane są bezpłatnie.

Pomoc:

https://uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php
18-05-2016 22:16    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link
Autor: Gość
0
0
Witam
Na razie tak z grubsza wieczorem szerzej opisze sytuację. Dziś BPH odpisało że prowizja to ich wynagrodzenie i nie podlega obniżeniu ,dlatego nie widzą powodu oby obniżać koszty.
28-06-2016 16:45    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link
Autor: Gość
1
0
Witam ponownie.
W załączeniu przesyłam pismo od BPH. Bardzo proszę o opinie i rady jak się do niego odnieść.
28-06-2016 20:03    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link
Autor: Gość1
0
0
Gość

W załączeniu przesyłam pismo od BPH.


Nie widzę żadnego załącznika.
01-07-2016 17:49    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link
Autor: Gość
0
0
Niestety ale coś nie dodaje , mogę wysłać na priv
03-07-2016 19:42    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link
Autor: Gość1
3
0
Odpowiedzi na pytania udzielane są tylko na forum prawnym. Rozumiem, że bank negatywnie ustosunkował się do Pana pisma. Proszę zatem zainteresować tą sprawą Rzecznika Finansowego. Wspominałam już o tym we wcześniejszych odpowiedziach na to pytanie.

Aktualizacja
Pomoc:
https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12486
03-07-2016 22:17    |    odpowiedz    |    cytuj    |    zgłoś naruszenia    |    link

Napisz odpowiedź

1. Autor
2. Wpisz treść odpowiedzi
Pozostało 2000 znaków.
Udzielając odpowiedzi, pamiętaj o zachowaniu kultury osobistej.
Dodaj załącznik do swojego pytania:
Dodaj kolejny załącznik
3. Spam catpcha

Logowanie

Jeśli masz już konto w serwisie - zaloguj się
Zapamiętaj mnie
Zapomniałem hasła

montres rolex replica watches Montres Pas Cher Montres Pas Cher Replica Uhren Casio